Zichtbare kwaliteit issues

Ondanks de (voldoende) hoge kwaliteit specificaties van het aangeleverde videobestand ziet de hele video, of delen/elementen ervan, kwalitatief niet goed genoeg uit voor op zender. Dit kan komen door bronmateriaal of instellingen van lage kwaliteit/bitrate, lage resolutie of verkeerde kleur instellingen:

  1. Lage kwaliteit: De kwaliteit instellingen van de output mogen dan wel goed en hoog zijn, maar ergens in het productie proces is een lage kwaliteit instelling gebruikt. Met deze kwaliteit bedoelen we instellingen omtrent bitrate of bestandsgrootte. Bitrate is de hoeveelheid computer data (bits) per seconde om een video op te slaan. Meer informatie hierover zie 2.8 Lage audio/video bitrate. Kleine bestanden en lage bitrates hebben altijd mindere kwaliteit tot gevolg, omdat de software heel veel details moet ‘weggooien’. Het bestand kan anders niet zo compact opgeslagen worden. Controleer of in het hele productie proces (opname/bronbestanden, montage/effect en export) hoge kwaliteit instellingen gehanteerd worden. Vermijd ook gebruik van lage kwaliteit/bitrate bronmateriaal. Controleer deze bestanden ook altijd goed op het oog, of de kwaliteit voldoende is (weinig tot geen compressie sporen of blok vorming zichtbaar). Hoe deze blokvorming eruit kan zien, kijk eens bij Voorbeeld videocompressie.
  2. Lage resolutie: Naast compressie heeft ook de resolutie (aantal pixels in de breedte en hoogte) invloed op de zichtbare kwaliteit. Lage resolutie bestanden moeten digitaal heel erg vergroot worden, om het passend te krijgen in bijvoorbeeld de Full-HD 1920x1080 resolutie. Dit geeft een onscherp en blokkerig/pixelig resultaat. Vermijd het gebruik van bronmateriaal dat een (veel) lagere resolutie heeft als je montage. Deze resolutie moet tenminste 80% van je videoresolutie zijn waarin je werkt, en uiteindelijk exporteert (als video bestand opslaat) om het volledig scherm weer te kunnen geven. Dit zou voor de Full-HD resolutie betekenen dat het bron bestand tenminste 1600 pixels breed, en 700 pixels hoog moet zijn.

    Maar ook teveel digitaal zoomen kan het probleem veroorzaken. Het bronmateriaal mag er dan heel scherp uitzien, maar als je dat digitaal té ver vergroot, dan zal dat ook onscherp en blokkerig/pixelig resultaat geven. Om goede kwaliteit te behouden bij digitaal zoomen, moet je zorgen dat je hele hoge resolutie (en kwaliteit/bitrate) bronbestanden gebruikt. Om in Full-HD bijvoorbeeld 2 maal te vergroten (200%), zou het bron materiaal eigenlijk de dubbele resolutie moeten zijn, dus Ultra-HD (3840x2160 px). Let daarbij ook op dat de montage software het hoge resolutie bestand niet ergens in het proces al gedownscaled (verkleind) heeft naar de resolutie van de montage. Want dan kan daar ook weer niet veel op ingezoomd worden. Raadpleeg de handleiding of de helpfunctie van jouw montagesoftware voor meer informatie over de werking van je software op dat gebied.
  3. Verkeerde kleurinstellingen: De keuze over hoe de clip eruit moet zien wat kleuren betreft is veelal een artistieke en bewuste keuze. Of je het mooi of niet mooi vindt is een persoonlijke mening, en daar valt op kwalitatief niveau dan ook weinig over te zeggen. Wat met name voor op zender een punt van aandacht is, zijn helderheid instellingen. Wanneer de video té helder is (dit noemen we ‘overbelicht’) of té donker (dit noemen we ‘onderbelicht’) dan verlies je details in het beeld. Video heeft maar een bepaald maximum dynamisch bereik, dat is het verschil tussen helemaal zwart tot helemaal wit. Bij overbelichting wordt de video zó helder, dat alles wat bijna wit was, ook helemaal wit wordt. Witter dan wit is namelijk niet mogelijk. Ditzelfde geldt voor onderbelichting; zwarter dan zwart kan niet. Controleer daarom altijd of de video-opnamen niet te helder of te donker zijn. Let op: over- of onderbelichting in de opnamen is niet meer te herstellen! Zorg vervolgens in je montage software dat je met de kleurcorrectie effecten de video niet over- of onderbelicht. Dus dat zoveel mogelijk details in de heldere en donkere tinten overeind blijven, zonder dat het wit te grijs wordt, of het zwart te flets. Let daarbij ook op dat bij het exporteren er geen verkeerde vertaalfouten in de kleuren optreden waardoor in het uiteindelijke bestand alsnog detailverlies optreedt. Hieronder een Voorbeeld over- en onderbelichting waarin je duidelijk kunt zien hoe door overbelichting of onderbelichting daadwerkelijk details in je video verloren gaan.